چکیده: تربیت معلم را میتوان از جمله سرنوشتسازترین و مهمترین مؤلفههای نظام تعلیم و تربیت هر کشور، دانست. چرا که موفقیت و عدم موفقیت در ایجاد تحول و شایستگی هر نظام آموزشی، منوط به توانمندیها، قابلیتها و شایستگیهای حرفهای معلمانی است،که مجریان اصلی برنامههای درسی در محیطهای واقعی میباشند. با توجه به تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و تحول بنیادین در آموزش و پرورش کشورها اهمیت بهروز رسانی و اصلاح نظام تربیتمعلم متناسب با تغییرات مذکور و توجه به ارزیابی نظام آموزشی تربیتمعلم، امری ضروری به نظر میرسد. با این تفاصیل مقاله حاضر با هدف بررسی تطبیقی نظام ارزیابی کیفیت برنامهدرسی تربیتمعلم در کشورهای کره جنوبی، انگلستان و ایران به منظور اصلاح و به روزرسانی هرچه بهتر برنامهدرسی نظام تربیتمعلم کشور، نگاشته شده است. واحدهای تطبیق در این مقاله، از میان هفت کشور ژاپن، کره جنوبی، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، کره جنوبی و مالزی انتخاب شده است که از این میان محقق دو کشور کره جنوبی و انگلستان را که مطابق گزارشهای بین المللی منتشر شده در پایگاههای ارزیابی علمی جهان در سالهای اخیر در زمینه فعالیتهای مربوط به بهسازی تربیت معلم از جمله کشورهای پیشرو در جهان هستند را برای مطالعه برگزیده است. این پژوهش یک پیمایش تطبیقی بوده و اطلاعات مورد نیاز آن، برای پاسخگویی به سوالات، از طریق اسناد و مدارک کتابخانهای و گزارشهای فصلی و سالیانه برخی از سایتهای بین المللی چون یونسکو، سایمگو و بانک جهانی گردآوری شده است. الگوی مورد استفاده در این زمینه الگوی بردی است که دارای چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه را در مطالعات تطبیقی میباشد. در این الگو ابتدا اطلاعات مورد نیاز درباره کشورها گردآوری و تفسیر شدند، سپس طبقه بندی و در مرحله آخر تفاوتها و تشابهات مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. نتایج بدست آمده در مقاله حاضر حاکی از اختلاف معنادار و تفاوت اساسی بین نظام ارزیابی کیفیت برنامهدرسی ایران و دو کشور انگلستان و کرهجنوبی در حوزههای؛ارزیابی اهداف برنامهدرسی، محتوا برنامهدرسی و فرایند یاددهی و یادگیری در برنامهدرسی میباشد. کلمات کلیدی: بررسی تطبیقی، ارزیابی کیفیت برنامه درسی، تربیت معلم، بهسازی تربیت معلم، راهبردهای یادگیری