2024-03-29T11:21:13Z
https://www.icsajournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=6008
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
2538-2241
1395
7
14
شناسنامه شماره 14
راهنمایشرایطپذیرشمقاله مجله «مطالعات برنامه درسی در آموزش عالی» توسط انجمن مطالعات برنامه درسی ایران منتشر می شود. شرایط پذیرش مقاله: برگه مشخصات شامل عنوان مقاله به دو زبان فارسی و انگلیسی (یا فرانسه)؛ نام و نام خانوادگی پژوهشگر/ پژوهشگران (فارسی و انگلیسی)، درجة علمی با نشانی محل کار و پست الکترونیکی ((E-mail، تلفن تماس با پژوهشگر اول و تاریخ ارسال مقاله. تنظیم چکیدهها به دو زبان فارسی و انگلیسی (یا فرانسه) (بین 150 الی 200 کلمه). معرفی کلید واژهها به ترتیب حروف الفبا (در پایان چکیده). پیشنهاد میشود مقاله شامل بخشهای زیر باشد: مقدمه (شامل: بیان مسئله، پیشینه، هدفها، پرسشها یا فرضیهها) روش شناسی (شامل جامعة آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه، ابزار پژوهش و روش پژوهش) گزارش یافتهها (شامل گزارش یافتههای آماری، محل قرارگرفتن جداول و نمودارها در متن تعیین شود و در پایان گزارش و روی صفحه جداگانهای به ترتیب تنظیم شوند. شماره جدولها و عنوان آنها در بالای جدولها و شماره نمودارها و عنوان آنها زیر نمودارها قرار گیرد). تفسیر و نتیجهگیری (مقایسه یافتهها با پیشینه و تبیین نتایج، ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات مربوط به حیطة پژوهش). پاورقی: در این قسمت معادل لاتین اصطلاحات و اسامی مؤلفان موجود در منابع در همان صفحه و در قسمت پاورقی میآید. فهرست مآخذ فارسی و انگلیسی (به روش APA). نکات شایان توجه دیگر: - مجله در قبول یا رد مقالهها آزاد است. - مقالهها بازگردانده نمیشود. - مجله فقط مقالههایی را که قبلأ در مجلات یا نشریات دیگر چاپ نشده است، منتشر میکند. - حداکثر حجم مقاله میتواند تا 20 صفحةA4 (درمحیط Word) باشد. - مسئولیت حفظ حقوق دیگر مؤلفان مقاله به عهدة مؤلف اول آن مقاله است. - حداکثر زمان پاسخ مجله 6 ماه است، و فقط پس از سپریشدن این مدت صاحبان مقالهها میتوانند مقاله خود را به سایر نشریات ارسال کنند. - در مقالههای برگرفته از پایاننامهها، ذکر عنوان اصلی پایان نامه و تاریخ دفاع از پایاننامه الزامی است. شیوة ارسال مقاله: خواهشمند است با مراجعه به سامانه الکترونیکی دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی و ثبت نام در سامانه مقاله خود را ارسال و از طریق دبیرخانه (خانم خسروی) پیگیری نمایید. نشانی اینترنتی مجله: http://www.icsajournal.ir
2017
02
19
1
7
https://www.icsajournal.ir/article_50074_a421ec09299f2b896c387930b29aedfb.pdf
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
2538-2241
1395
7
14
بررسی میزان بهکارگیری عناصر برنامه درسی سازنده گرا در آموزش عالی: یک مطالعه ترکیبی ( مورد مطالعه: دانشگاه شیراز)
ابراهیم
صالحی عمران
میمنت
عابدینی بلترک
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی میزان بهکارگیری عناصر برنامهدرسی سازندهگرا در آموزش عالی بود. طرح این پژوهش ترکیبی از نوع متوالی- تبیینی و ابزار مورداستفاده در این پژوهش در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته و مشاهده بوده و در بخش کیفی نیز از ابزار مشاهده( روایت گونه و کیفی) استفادهشده است. جامعهی آماری پژوهش در بخش کمی با استفاده از ابزار پرسشنامه، شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای علوم انسانی دانشگاه شیراز بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی302 نفر انتخاب شدند. در بخش مشاهدهی کمی از هر رشته در دانشکدههای موردمطالعه یک کلاس انتخاب که46رشته مشاهده گردید. در بخش مشاهده کیفی نیز سه کلاس از هر دانشکده در طی دو جلسه، مورد مشاهده قرار گرفتند. در بخش اول که ابزار پژوهش، پرسشنامه بود پس از تأیید روایی و پایایی آن، بین گروه نمونه توزیع گردید. برای تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی، میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی از آزمون تی تک نمونهای و مستقل استفاده گردید. برای تعیین پایایی مشاهده، از ضریب توافقی استفاده شد که میزان بهدستآمده برابر با 90 صدم بود. روایی در مشاهده کیفی نیز بدینصورت بود که پژوهشگر، اشراف کامل بر موضوع مورد بررسی داشته باشد که در این پژوهش این شرایط وجود داشت. نتایج بهدستآمده بیانگر آن بود که در ارتباط با به عنصر هدف، محتوا و راهبردهای یاددهی- یادگیری تفاوت معناداری مشاهده نشد اما در عنصر ارزشیابی از سطح معیار پایینتر بود. نتایج حاصل از مشاهده کمی نیز نتایج بهدستآمده از پرسشنامه را تأیید نمود. نتایج بهدستآمده از مشاهده کیفی نیز به بیان و توصیف ویژگیهای کلاسها پرداخته است.
آموزش
برنامه درسی
سازنده گرایی
2017
02
19
7
32
https://www.icsajournal.ir/article_50167_9dacd976ec89a6ec10c11ec622d4df52.pdf
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
2538-2241
1395
7
14
شکلگیری و تکوین یک برنامه بینرشتهای دوره تحصیلات تکمیلی: آموزش ریاضی در ایران
زهرا
گویا
سهیلا
غلام آزاد
آموزش ریاضی به عنوان یک دیسیپلین مستقل دانشگاهی، زاییده نیازهای به وجود آمده از اواسط قرن بیستم است. در این مقاله، ابتدا به ایده دانشگاه و تفاوت آن با آموزش عمومی، الزامات تأسیس دیسیپلینهای دانشگاهی و به خصوص، ویژگیهای «بینرشتهای» بودن یک رشته پرداخته میشود. بعد از آن، ماهیت دیسیپلین آموزش ریاضی به عنوان یک مورد خاص «بینرشتهای»، مورد بررسی قرار میگیرد. آنگاه، با اشاره به سیر تاریخی شکلگیری دورههای کارشناسی ارشد و دکتری آموزش ریاضی در جهان، به همین سیر در ایران، توجه میشود. این روند از سال 1373 شروع شد و تا تصویب برنامه دوره کارشناسی ارشد در سال 1378، که به عنوان یکی از اولین رشتههای بینرشتهای در حوزه علوم پایه، به تصویب رسید، ادامه مییابد. پس از آن، فرایند بازنگری این دوره و حرکت به سوی تأسیس دوره دکتری آموزش ریاضی، با در نظر گرفتن ملاحظات گفته شده، بازخوانی میشود.
دیسیپلین دانشگاهی- دیسیپلین آموزش ریاضی- برنامه درسی بینرشتهای- سیر تاریخی شکلگیری دورههای کارشناسی ارشد و دکتری آموزش ریاضی
2017
02
19
33
52
https://www.icsajournal.ir/article_50075_dc2354af0d153726bd557fdabb0e0407.pdf
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
2538-2241
1395
7
14
مطالعه کیفی کاربست بازیهای شبیهسازی آموزش کارآفرینی در قلمرو رشتههای کارشناسی علوم اجتماعی و رفتاری(مطالعه موردی: دانشگاه تهران)
احمد
ملکی پور
رضوان
حکیم زاده
مرضیه
دهقانی
محمدرضا
زالی
: امروزه با توجه به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین یادگیری مبتنی بر وب بازیهای شبیهساز بهعنوان یک ابزار آموزشی اثربخش نقش بیبدیلی را در بهبود یادگیری فعال و مساله-محور شایستگیهای کارآفرینی دانشجویان ایفا میکند. هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفی کاربست بازیهای شبیهساز آموزش کارآفرینی در قلمرو رشتههای کارشناسی علوم اجتماعی و رفتاری بود. این پژوهش کیفی از نوع پدیدارنگاری است که با استفاده از روش مصاحبه انجام شده است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان علوم اجتماعی و رفتاری در دانشگاه تهران بود که دوازده نفر از آنها از طریق نمونهگیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شد و با آنها مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت. آنگاه متن مصاحبهها با روش تحلیل محتوای کیفی تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشان داد که کاربست بازیهای شبیهساز آموزش کارآفرینی در قلمرو رشتههای کارشناسی علوم اجتماعی و رفتاری مستلزم توجه به چهار مقوله اصلی و بیستوسه زیر مقوله شامل؛ مقولههای انسانی(6 زیر مقوله)، آموزشی(7 زیر مقوله)، مدیریتی(5 زیر مقوله)، و تکنولوژیکی(5 زیر مقوله) است.
بازیهای شبیهساز
آموزش کارآفرینی
علوم اجتماعی و رفتاری
2017
02
19
53
76
https://www.icsajournal.ir/article_50076_6908f3af574edf3dd31ce9041950aca2.pdf
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
2538-2241
1395
7
14
تحلیلی بر مطالعات انجام شده در زمینه بهرهگیری از روش منتورینگ برای اعضای هیئت علمی دانشگاهها
سمیه
دانشمندی
کوروش
فتحی واجارگاه
اباصلت
خراسانی
بهروز
قلیچلی
این مقاله با هدف مطالعه وضعیت تولید آثار علمی در زمینه بهرهگیری از روش منتورینگ برای اعضای هیئت علمی دانشگاههای خارج از کشور و دستیابی به مباحث و مؤلفههای مورد توجه این مطالعات انجام شده است. پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی- تحلیلی است. بدین منظور کلیه آثار موجود در بازه زمانی 2016- 2000 در پایگاههای اطلاعاتی مستقر در دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی (ProQuest, Springer Link, Taylor & Francis, Sage, Wiley Online Library) مطالعه شد. این آثار مشتمل بر 28 عنوان سند علمی که شامل 20 مقاله و 8 پایان نامه در زمینه منتورینگ برای اعضای هئیت علمی است، استخراج و به روش توصیفی - تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفت. یافتههای پژوهش در دو بخش ارائه شده است: بخش اول؛ در خصوص مباحث و مؤلفههای مورد توجه پژوهشگران که نتایج مطالعه نشان داد پژوهشگران بیشتر به مباحثی از جمله ویژگیهای اعضای هیئت علمی در قالب نقشهای منتور و منتی و تأثیرات مثبت مختلف برنامه منتورینگ بر اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام پرداختهاند. در بخش دوم؛ نتیجه بررسی ساختار شکلی و توصیفی این مطالعات نشان داد 43% پژوهشها از روش تحقیق کیفی و 86% از مصاحبه و پرسشنامه و آزمایش استفاده کردهاند و صرفاً 14% پژوهشها به مطالعه و بررسی اسناد پرداختهاند. از نظر همنویسی و مشارکت هم، 39% بصورت پژوهش انفرادی و 61% بصورت پژوهش گروهی بوده است.
آموزش عالی
منتورینگ
اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام
2017
02
19
77
102
https://www.icsajournal.ir/article_50077_fff2d6183f70ab4d0a1700e4ed0372c2.pdf
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
2538-2241
1395
7
14
دانش برنامه درسی در آموزشگری: شایستگی حرفهای مغفول در آموزش عالی
زهره
عباباف
این مقاله به توصیف شایستگی حرفهای در آموزشگری مبتنی بر دانش برنامه درسی در سطح آموزش عالی پرداخته است. دادههای مورد مطالعه بر اساس طرح پژوهش کیفی با رویکرد پدیدار شناختی و از طریق انجام مصاحبه عمیق اکتشافی با 24 مدرس خبره در رشتههای علوم پایه، علوم مهندسی، علوم انسانی و علوم پزشکی به دست آمد. یافتههای پژوهش بر مؤلفههای حرفهای دانش برنامه درسی: دانشهای اساسی(دانش نسبت به: ماهیت و ابعاد گوناگون عناصر برنامه درسی، ارتباط ساختاری بین عناصر، اصول تعادل و انسجامبخشی بین عناصر برنامه درسی) و دانشهای حمایتی(دانش نسبت به حوزههای: تخصصی و دانشهای مرتبط، روانشناختی، و اخلاقی- اعتقادی) تأکید داشتند.
آموزشگری در آموزش عالی
برنامه درسی آموزش عالی
دانش برنامه درسی
شایستگیهای حرفهای
2017
02
19
103
130
https://www.icsajournal.ir/article_50078_36188f032c8b936e9cf4f06cf718f1a8.pdf
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
2538-2241
1395
7
14
رتبه بندی مؤلفههای برنامه درسی پنهان از دیدگاه دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
محمد
جوادی پور
بهروز
رحیمی
هدف از پژوهش حاضر رتبهبندی مؤلفههای برنامه درسی پنهان (روش تدریس، روش ارزشیابی، تعاملات استاد و دانشجو، فضای کالبدی و فیزیکی، جو اجتماعی دانشگاه، روحیه علمی دانشجویان، محتوای دروس، قوانین و مقررات) ازنظر اهمیت شان در شکلگیری هویت علمی از دیدگاه دانشجویان دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 1395-1394 بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری کلیه دانشجویان زن و مرد رشته علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی (95=N) که با استفاده از جدول مورگان تعداد 76 نفر بهعنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل 32 گویه با مقیاس پنجگانه لیکرت بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط کارشناسان و اساتید تأیید و پایایی آن از طریق روش ضریب آلفای کرونباخ (84/0) محاسبه گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی از (فراوانی، میانگین، درصد) و در سطح آمار استنباطی از (ضریب همبستگی اسپیرمن، رگرسیون خطی ساده، آزمون من- ویتنی، آزمون فریدمن) استفاده شد. طبق نتایج بهدستآمده از دیدگاه دانشجویان میان تمامی مؤلفههای برنامه درسی پنهان و شکلگیری هویت علمیشان رابطه و همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. علاوه بر این ازنظر دانشجویان تمامی مؤلفهها قدرت پیشبینی هویت علمی را داشته و مؤلفهی «جو اجتماعی دانشگاه» نسبت به بقیه مؤلفهها ازلحاظ تأثیرگذاری بر هویت علمی بااهمیتتر و مؤلفهی «روحیهی علمی» کماهمیتتر رتبهبندی گردید. در رابطه با اختلاف میانگین مؤلفهها در بین دانشجویان زن و مرد هیچگونه تفاوت معنیداری مشاهده نگردید.
برنامه درسی آموزش عالی- مؤلفههای برنامه درسی پنهان- دیدگاه دانشجویان- هویت علمی
2017
02
19
131
156
https://www.icsajournal.ir/article_50079_7c222acbc9e21a0e35829ee1b0907be4.pdf
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
2538-2241
2538-2241
1395
7
14
مطالعه مؤلفههای برنامه درسی و گرایش مؤلفان کتاب « معادلات دیفرانسیل مقدماتی و مسئلههای مقدار مرزی »
یونس
کریمی فردینپور
هدف اصلی مطالعهی حاضر، تبیین مؤلفههای برنامه درسی بر اساس چارچوب نظری و گرایش مؤلفان کتاب «معادلات دیفرانسیل مقدماتی و مسئلههای مقدار مرزی» بهمنظور شناسایی مبانی نظری آموزش معادلات دیفرانسیل است. تحلیل محتوای این کتاب با رویکرد نظریهپردازی داده بنیاد نشان میدهد شرایط زمینهای مؤلفان شامل مقوله «کاربرد معادلات دیفرانسیل» با زیر مقولههای « علاقهمند کردن دانشجویان» و « توجه به نیازهای اساسی دانشجویان» است که در این میان « نوآوری آموزشی » و استفاده از « فنّاوری » بهعنوان شرایط مداخلهگر تأثیرگذار هستند. مؤلفان با قرار گرفتن در شرایط فوق راهبردهای « تلفیق رویکردهای جبری، عددی و هندسی »، « تلفیق ریاضی ورزی افقی و عمودی »، « تلفیق آموزش معادلات دیفرانسیل و مدلسازی » و « تلفیق روش تدریس سنتی و مدرن » را اتخاذ میکنند. در نتیجه بهکارگیری این راهبردها، پیامد « برنامه درسی تلفیقی » مطرح میشود. درواقع برنامه درسی تلفیقی در آموزش معادلات دیفرانسیل متضمن این مطلب است که مؤلفان این کتاب به نوعی درک از برنامهریزی و تدوین کتاب درسی میپردازند که در دو سوی یک طیف از « ساختاری محض » تا « کاربست تخصصی و صنعتی » در نوسان است
آموزش معادلات دیفرانسیل
برنامه درسی تلفیقی
تحلیل محتوا
2017
02
19
157
158
https://www.icsajournal.ir/article_50080_abe5833acc92c91f85be0373a5039c53.pdf