انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224171320160822The Research Synthesis of Challenges in Curriculum of Higher Education in the Recent Decades and Potential Solutionsسنتزپژوهی چالشهای برنامههای درسی آموزش عالی کشور در دهه اخیر و راهکارهای پیش رو73441079FAحسن کاویانیدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهاناحمدرضا نصر. استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی-دانشگاه اصفهانJournal Article20160223The examination of the issues facing higher education showsthat universities are confrontingserious challenges in the third millennium. The present study was conducted with the aim of identifying the challenges of the curriculum higher education in the recent decades and the potential strategies and solutions. This study was conducted within a qualitative framework and through research synthesis. The inclusion criteria for this study was relevance with the purpose of researchandthe publication of the research in the recent decades (2004 to 2015). To provide the required information, the worksheetform was used and Cohen's kappa coefficient was used in orderto ensure the reliability, and open and axial coding methods from Software Nvivo-8 wasemployed for the data analysis phase. The results showed that the curriculum development in higher education system was faced with 13 major challenges in the recent decades, including: internationalizationof thecurriculum, curriculum-based learning community, evaluation of curricula, neglecting ethnic and multicultural policies, quality of teaching, curriculum validation, globalization, curriculum decentralized, growth types of thinking, learning how to learn and teaching-learning strategies challenges content,interdisciplinary curriculum,and using information technology in the curriculum. The potential solutions and strategies to address these challenges are discussed.بررسی مسائل پیش روی آموزش عالی نشان میدهد که دانشگاهها در هزاره سوم با چالشهای عظیمی رو به رو هستند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای برنامههای درسی آموزش عالی کشور در دهه اخیر و راهکارهای رفع آن انجام شد. مطالعه حاضر از نوع کیفی و از روش سنتزپژوهی استفاده شد. معیار ورود پژوهشها در این مطالعه مرتبط بودن با هدف پژوهش و اجرای آن در آموزش عالی کشور در دهه اخیر(1384 تا 1394) بوده است. برای فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز، از فرم کاربرگ و جهت اطمینان از میزان پایایی از ضریب کاپای کوهن استفاده شد. همچنین جهت تحلیل دادهها از روش های کدگذاری باز و محوری از نرم افزار Nvivo-8 استفاده شد. یافتهها نشان داد نظام برنامه ریزی درسی آموزش عالی کشور در دهه اخیر با سیزده چالش عمده از جمله، بیناللملیسازی برنامه درسی؛ برنامه درسی مبتنی بر جامعه یادگیری؛ ارزشیابی برنامههای درسی؛ مغفول ماندن سیاستهای قومی و چندفرهنگی؛ بعد کیفی تدریس؛ اعتبارسنجی برنامههای درسی؛ جهانی شدن؛ برنامهریزی درسی غیرمتمرکز؛ رشد انواع تفکر؛ یادگیری چگونه یادگرفتن و راهبردهای یاددهی-یادگیری؛ چالشهای محتوایی، برنامه درسی میان رشتهای و کاربست فن آوری اطلاعات در برنامه درسی مواجهه بوده است. علاوه بر این، سنتز راهکارهای پیشنهادی برای رفع این چالشها نیز ارائه شد.انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224171320160822Higher Education Curriculum Based on Lifelong Education Approach – Qualitative Approachبرنامه درسی آموزش عالی مبتنی بر رویکرد آموزش مادام العمر- رویکرد کیفی377741091FAمهدی محمدی. دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز0000-0002-0121-5092رحمت اله مرزوقیدانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیرازجعفر ترک زاده. دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیرازقاسم سلیمیدانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسیدانشگاه شیرازسیروس حدادنیا. دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه شیرازJournal Article20161222The goal of this study is attainment of the framework of higher education curriculum based on life-long education approach. This study is qualitative and its method is qualitative collective case study. Analytical approach in codification of the framework is on the basis of restructuring (reconstruction) approach. Potential participants of the study included eight faculty members of academic groups of humanities, applied science, agriculture and animal husbandry, technical and engineering, and art and architecture in Shiraz University that at least once as a member of university curriculum council have participated in this council and five other individuals, were curriculum specialists (curriculum experts) who were selected by judgment sampling method in type of “criterion”. In order to analyze the qualitative data, content analysis method (basis, organizer and meaning of learner) using N-Vivo software was applied. The results of study are indicative of existence of 119 base contents, 9 first-level organizer contents according to nine elements of curriculum of Klein (goal, content, learner activity, educational aids (educational materials), teaching-learning strategies, teaching time, teaching space, grouping of learners, and evaluation) and 18 second-level organizer contents. Finally, the network of contents of life-long curriculum in higher education system was designed and its validation was done through validity and reliability techniques and using terangolation. .
.
<strong><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin'; color: black;" lang="AR-SA">چکیده:</span></strong><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">هدف از انجام این پژوهش، دستیابی به</span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">چارچوب برنامه درسی آموزش عالی مبتنی بر رویکرد آموزش مادام العمر می باشد. </span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">این </span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">پژوهش</span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">،</span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">کیفی و روش آن مطالعه موردی چندگانه کیفی می باشد. رویکرد تحلیلی در تدوین چارچوب بر اساس </span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">رویکرد بافت نگاریاست</span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">. مشارکت کنندگان بالقوه تحقیق شامل 8 نفر از اعضای هیات علمی گروه های تحصیلی علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی و دامپروری، فنی و مهندسی و هنر و معماری دانشگاه شیراز بود که حداقل یکبار به عنوان عضو شورای برنامه ریزی درسی دانشگاه شرکت داشته اند و 5 نفر دیگر از صاحبنظران حوزه برنامه درسی بودند که با روش نمونه گیری هدفمند از نوع </span><span style="font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">"</span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">معیار</span><span style="font-size: 9.0pt;" lang="AR-SA">"</span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA"> انتخاب شدند. برای تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل مضمون (پایه، سازمان دهنده و معنای فراگیر) با استفاده از نرم افزار </span><span style="font-size: 9.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR">N-Vivo</span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;"> <span lang="FA">استفاده شد. نتایج، بیانگر وجود 112 مضمون پایه، نه مضمون سازمان دهنده سطح اول بر اساس عناصر نه گانه برنامه درسی کلاین(هدف، محتوا، فعالیت یادگیرنده، منابع و مواد کمک آموزشی، راهبردهای یاددهی- یادگیری، زمان آموزش، فضای آموزش، گروهبندی فراگیران و ارزشیابی) و 18 مضمون سازمان دهنده سطح دو بود. در پایان شبکه مضامین برنامه درسی مادام العمر در نظام آموزش عالی طراحی و </span></span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">اع</span><span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">تباریابی آن از طریق تکنیک های اعتبار پذیری و اعتماد پذیری با استفاده از همسوسازی داده ها انجام شد.</span>انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224171320160822Evaluation of Curriculum in Teacher Training University in the Course of Training Teacher as Researcher:
a Case Study of ShahidBeheshti and ShahidHasheminejadCampusesارزشیابی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان از حیث تربیت معلم پژوهشگر (مورد: پردیس های شهید بهشتی و شهید هاشمی نژاد)7810041092FAعبدالمجید دهقاندانش آموخته کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی دانشگاه فردوسی مشهدبهروز مهرامدانشیار دانشگاه فردوسی مشهدمرتضی کرمیدانشیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20160214This study aimed to evaluate the curriculum in Teachers Training University, in the field of training teacher as a researcher. The method was evaluationand model was Malcolm Provus.In the course of investigation, thedesirable situation of implemented curriculum in Teacher University, purposive and chain sampling were used for selecting subject specialists; available sampling method was used for student population and purposive sampling was used for teacher population as well.In order to assess the implemented curriculum, necessary standards were identified for each stage and component of assessment. In the next step and after identifying the collection tools and techniques through questionnaires, observation inventory, interview, and written documents, actual performance of Teacher Training University was obtained in each stage of assessment and components.The findings showed that the university programs were moving towards research-centeredness in recent years.However, implemented curriculum of Teacher Training University still has shortcomings and deficiencies, including lack of space, facilities, equipment and physical infrastructure, and qualified and motivated forces.
<span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان از حیث تربیت معلم پژوهشگر انجام شد. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع ارزشیابی و</span><span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"> مدل ارزشیابی پروواس بود. در مسیر بررسی وضعیت مطلوب و اجرا شده برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان؛ متخصصان موضوعی از طریق <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>نمونهگیری هدفمند و زنجیرهای،<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>دانشجویان از روش نمونهگیری در دسترس و مدرسان از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>در راستای بررسی برنامه درسی اجرا شده و متناسب با <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>هریک از مراحل ارزشیابی، معیارهای لازم برای مؤلفهها شناسایی شد.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>عملکرد واقعی دانشگاه فرهنگیان در هر یک از مراحل ارزشیابی و مؤلفهها از طریق پرسشنامه، سیاهه مشاهده، مصاحبه و اسناد مکتوب به دست آمد. یافتههای به دست آمده از مطالعه اسناد، تحلیل محتوا و <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>سهم دروس پژوهشی در محتوای برنامه درسی حاکی از آن بود که اگرچه دانشگاه فرهنگیان<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>در چند سال اخیر به سمت پژوهش محور بودن حرکت کرده؛ اما <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>هنوز دارای کاستیهایی میباشد که از جمله آنها <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>میتوان به کمبود فضا، امکانات، زیرساختهای فیزیکی و تجهیزاتی و نیروی متخصص و با انگیزه اشاره کرد. </span>انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224171320160822The Relationship between Academic Attitude and Achievement Motivation with Students' Perceptions of the Quality of Curriculumرابطه نگرش تحصیلی و انگیزش پیشرفت با تلقی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی10112141093FAحسین مومنی مهموئیباشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تربت حیدریه ، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریهزهرا صفدریدانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قایناتJournal Article20160108This study was conducted with the purpose ofinvestigating the relationship between academic attitude and achievement motivation with students' perception of the quality of curriculum in the elementary education courses. This study was conducted through correlation and the statistical population for this study was93students. Due to the limited number of statistical population, the entire population was selected through convenience sampling. The data were collected through Achievement Motivation in Learning Questionnairedesigned byBakhsh(1994), Academic Attitude Questionnaire designed by Akbari(2004), and a researcher-made questionnaire that was used to evaluate the quality of the curriculum. The reliability of the questionnaires were calculated for the research tools through Cronbach's alpha and the results is as follows:.74 for Achievement Motivationin Learning Questionnaire, .82 for Academic attitude questionnaire, and .86 for quality of the curriculum questionnaire. The validity was confirmed according to the experts' views. The Pearson correlation test, regression analysis and independent t-test were used to analyze the data. The results showed thatthere is a significant relationship between academic attitudes and achievement motivation in learning with perception of students form the quality of curriculum among the students studying elementary education. There was no significant difference between academic attitudes and achievement motivation in learning and students' perceptions of the quality of the curriculum in the field of elementary education. The students' perception of the quality of the curriculum could be explained through the academic attitude and achievement motivation of the students.<span style="mso-bookmark: OLE_LINK490;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">این پژوهش به منظور بررسی </span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK327;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK325;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK490;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK491;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">رابطه نگرش تحصیلی و انگیزش پیشرفت با تلقی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته رشته آموزش ابتدایی</span></span></span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK490;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK491;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> انجام شد.روش تحقیق همبستگی بود. </span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: BLotus;" lang="AR-SA">جامعه آماری این پژوهش 93 نفر می باشد. کل جامعه آماری به دلیل محدود بودن ، با استفاده از روش سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شد</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">. دادهها با استفاده از </span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-hansi-font-family: 'Arial Rounded MT Bold';" lang="AR-SA">پرسشنامه انگیزه پیشرفت در یادگیری</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA"> رضا بخش(1373)،</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-hansi-font-family: 'Arial Rounded MT Bold';" lang="AR-SA">پرسشنامه<span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-hansi-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">نگرش</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-hansi-font-family: 'Arial Rounded MT Bold';" lang="AR-SA"> تحصیلی اکبری(1383)</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA"> و </span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-hansi-font-family: 'Arial Rounded MT Bold';" lang="AR-SA">پرسشنامه</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-hansi-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>محقق ساخته</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-hansi-font-family: 'Arial Rounded MT Bold';" lang="AR-SA"> تلقی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی </span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK495;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK494;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">گردآوری شد. </span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK497;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK496;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">در این پژوهش پایایی </span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK497;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK496;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-hansi-font-family: 'Arial Rounded MT Bold';" lang="AR-SA">پرسشنامه انگیزه پیشرفت در یادگیری </span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK497;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK496;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">با استفاده از آلفای کرونباخ 74/0 ،</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK497;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK496;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-hansi-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> نگرش</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK497;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK496;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Arial Rounded MT Bold'; mso-hansi-font-family: 'Arial Rounded MT Bold';" lang="AR-SA"> تحصیلی </span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK497;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK496;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">82/0 و </span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK497;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK496;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">تلقی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK497;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK496;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA"> 86/0<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>محاسبه شد. از طریق روایی محتوایی طبق دیدگاه متخصصان ، روایی پرسشنامه ها تایید شد.</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK499;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK498;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>و</span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK499;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK498;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';" dir="LTR">t </span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK499;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK498;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>مستقل برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد . </span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK500;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK503;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">بر اساس نتایج به دست آمده، بین <span style="mso-bookmark: OLE_LINK395;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK401;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK400;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK393;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK392;">نگرش تحصیلی</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK500;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK503;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK396;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK395;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK401;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK400;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK393;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK392;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>و انگیزش پیشرفت </span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK500;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK503;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK396;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK395;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK401;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK400;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK393;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK392;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>دانشجویان دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته آموزش ابتدایی با </span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK500;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK503;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK396;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK395;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK401;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK400;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK393;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK392;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">تلقی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی<span style="mso-no-proof: yes;"> دوره تحصیلی</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK500;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK503;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK396;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK395;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK401;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK400;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK393;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK392;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA"> رابطه </span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK500;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK503;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK396;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK395;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK401;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK400;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK393;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK392;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: BNazanin;" lang="AR-SA">معنادار وجود دارد. </span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK500;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK503;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK396;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK395;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK401;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK400;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK393;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK392;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">بین نگرش تحصیلی،انگیزش پیشرفت<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>و </span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK500;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK503;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK396;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK395;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK401;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK400;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK393;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK392;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">تلقی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK500;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK503;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK396;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK395;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK401;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK400;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK393;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK392;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA"> دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته آموزش ابتدایی تفاوت معناداری وجود ندارد.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><span style="mso-bookmark: OLE_LINK500;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK503;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK442;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK437;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK436;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK396;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK395;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK401;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK400;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK393;"><span style="mso-bookmark: OLE_LINK392;"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> تلقی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی از طریق نگرش تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانشجویان قابل تبیین است.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span>انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224171320160822The Qualities of a Good Supervisor from the Viewpoint of Postgraduate Students: a Qualitative Studyویژگیهای یک استاد راهنمای خوب از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد: یک مطالعه کیفی12215441094FAیاسین سعیدیکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمیحمیدرضا آراستهاستاد مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمیحسنرضا زینآبادیدانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمیJournal Article20161222Curriculum in higher education is a broad academic experience for students. One of the most important areas of research in the field of higher education, especially in the field of higher education curricula, is supervision of graduate students. Writing a thesis by students constitutes an important part of curriculum in universities. However stands to reason that choosing a good qualified supervisor and getting to benefit from his/her instructions is more important than just writing a thesis. Therefore the aim of this study was to identify the qualities of a good supervisor as MA students pointed out. This study used a qualitative approach and the research method was phenomenological. The study population consisted of all postgraduate students of Kharazami University and the sample consisted of 37 postgraduate students who were chosen through purposeful sampling method. To analyze the data obtained from the study, content analysis and open, axial and selective coding methods were used. The results showed that a good supervisor has six basic characteristics: 1) behavioral indicators of supervisor, 2) the supervisory relationship of the supervisor and student, 3) interactive relationship of the supervisor and student, 4) professional ethics of supervisor, 5) behavioral characteristics and 6) area of expertise of supervisor. It is suggested that supervisors in conducting theses considering these qualities take an important step toward the future researches.<span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin'; color: black;" lang="AR-SA">برنامه درسی در آموزش عالی، یک تجربه وسیع علمی برای دانشجویان است. یکی از مهمترین زمینههای پژوهش در حوزه آموزش عالی و به ویژه برنامههای درسی آموزش عالی، پایاننامههای دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی است. نگارش پایاننامه توسط دانشجویان بخش مهمی از پژوهش واحدهای درسی دانشگاهی را تشکیل میدهد. اما مهمتر از نگارش پایاننامه، انتخاب یک استاد راهنمای خوب و بهرهمند شدن از راهنماییهای صحیح او است. هدف از این پژوهش شناسایی ویژگیهای یک استاد راهنمای خوب از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد بود. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با راهبرد پدیدار نگاری انجام شد. مشارکتکنندگان 37 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی بودند که از طریق نمونهگیری نوعی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمه سازمانیافته جمعآوری شدند. روش تحلیل دادهها تحلیل محتوایی استقرایی با استفاده از کدگذاری در سه سطح باز، محور و منتخب بود. یافتههای مربوطه نشان داد ویژگیهای یک استاد راهنمای خوب شامل 1)نشانگرهای رفتاری استاد راهنما؛ 2)رابطه نظارتی استاد راهنما و دانشجو؛ 3)رابطه تعاملی استاد راهنما و دانشجو؛ 4)اخلاق حرفهای آموزشی استاد راهنما؛ 5)ویژگیهای رفتاری استاد راهنما؛ و 6)تخصص استاد راهنما است. پیشنهاد میشود استادان راهنما در راهنمایی پایاننامهها با توجه به نتایج به دست آمده، گامی مهم در تحقیقات آینده بردارند.</span>انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224171320160822The Qualitative Analysis of Professors and Educators and Studentsrelationship: a Case Study of Faculty of Psychology and Education, University of Tehranتحلیل کیفی چگونگی ارتباط اساتید با دانشجو معلمان: مطالعه موردی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران15518241095FAمرضیه دهقانیاستادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانعطیه جمشیدیدانشجوی کارشناسی ارشد برنامه درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشکاه تهرانJournal Article20160516One of the most important communications in universities that will lead to achieving the goals of higher education is the interaction between professors and students. The purpose of this research is to address professors’ behavioral differences in dealing with two groups of students, including special reception teachers students and daily admissions and the second time at the faculty psychology and educational, university of Tehran. The present study is a qualitative research that has been conducted through auto-ethnographic method. The data were gathered by observation and unstructured interviews with students and professors. The researchers used connoisseurship and criticism of Eisner for assessment of this research. The results of this research showed that the two groups indicated differences regarding the behavior of professors in classroom management, interaction with students (sayings and acts), students’ assignments and evaluation. These findings show oversimplification and negligence in the behavior of professors towards special reception teachers student, that is due to negative labeling among the professors attitude and faculty toward special reception teachers students.
<span style="font-size: 9.0pt; font-family: 'B Nazanin'; color: black; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">از مهمترین ارتباطات در سطح دانشگاه که منجر به تحقق اهداف آموزشعالی میگردد، تعاملات میان اساتید و دانشجویان است. هدف از این پژوهش پرداختن به تفاوتهای رفتاری اساتید در برخورد با دو گروه جداگانه از دانشجویان؛ شامل: پذیرش ویژه فرهنگیان و پذیرش روزانه و نوبت دوم، در دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی در دانشگاه تهران میباشد.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>پژوهش حاضر، از نوع کیفی میباشد که با روش زیست تجربه نگاری انجام شده است و ابزارگردآوری دادهها مشاهده و مصاحبههای ساختارنیافته انفرادی است که با دانشجویان و دستیاران آموزشی صورت گرفته است. پژوهشگران در تحریر این ارزیابی، از روش خبرگی و نقادی آیزنر استفاده کردهاند. بررسیها در این پژوهش حاکی از آن است که رفتار اساتید در مدیریت کلاس، تعامل با دانشجویان(گفتار و رفتار)، تکالیف محوله به دانشجویان و ارزشیابی میان این دو گروه متفاوت بوده و این یافتهها، تساهل و تسامح را در رفتار اساتید نسبت به دانشجویان فرهنگی نشان میدهد، که این خود برآیندی از برچسب منفی است که در نگرش اساتید و فضای دانشکده نسبت به دانشجویان فرهنگی وجود دارد.</span><br /> انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224171320160822Pathology of New Discipline Establishment in Iranian Higher Educationآسیبشناسی فرایند تأسیس رشتههای جدید دانشگاهی در ایران (مورد علوم انسانی)18321041096FAمریم محمودیدانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوریمحمد خادمی کًلهلودانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160507The present studyaims to investigate the pathology of establishment process of new academic disciplines in Iran. This study was conducted through mixed exploratory method (qualitative- quantitative). In order to collect the data, 15 experts and policy makers were interviewed through semi structure interviews. The interviews were then categorized and analyzed. In the next phase, a questioner was designed on the bases of the data obtained in the qualitative phase. The validity of the questionnaire was 95.2 which was confirmed by the experts in the field. The results indicated nine major weaknesses in the establishment process ofdisciplines. The results obtained from the quantitative phase showed that weaknesses in the curriculum development with an average of 6.29 and weaknesses in decision making with an average of 3.47 were in the highest and lowest rank, respectively.<span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Nazanin'; color: black; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی فرایند تأسیس رشتههای جدید دانشگاهی (مورد علوم انسانی) و به روش پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی</span><span style="font-size: 10.0pt; color: black; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">–</span><span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Nazanin'; color: black; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">کمی) انجامشده است. به این منظور با 15 نفر از خبرگان برنامهریزی درسی و سیاستگذاران توسعه نظام آموزش عالی مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. مصاحبهها به شیوه مقولهبندی باز تجزیه و تحلیل شد. سپس براساس یافتههای بخش کیفی پرسشنامهای ساخته شد. روایی پرسشنامه از سوی صاحبنظران تأیید و پایایی آن نیز 2/95 برآورد شد. براساس یافتههای کیفی در مجموع 9 ضعف اساسی در رابطه با فرایند تأسیس رشته جدید شناسایی شد. همچنین نتایج کمی پژوهش گویای آن است که ضعف در برنامهریزی درسی با میانگین 29/6 و ضعف در تصمیمگیری با میانگین 47/3 به ترتیب در اولویتهای اول و نهم ضعفهای شناساییشده قرارگرفتهاند.</span>