انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224181520170922Under the Skin of University: Uncovering Academic Exploitation in Iranian Higher Educationزیر پوست دانشگاه: واکاوی پدیده استثمار آکادمیک در نظام آموزش عالی ایران73453538FAسعید صفائی موحداستادیار دانشگاه تهران، گروه روش ها و برنامه های آموزشی و درسیJournal Article20160819Some people might think that exploitation belongs to centuries ago and is no longer common, but a deeper consideration of the modern social institutions reveals that it turns out as a malicious modern-day phenomenon. While higher education has always been ideally considered as the epitome of lofty intellectual morals, when it comes to reality the sweet dream turns into a bitter thing. This study is based on a grounded theory inquiry to uncover the hidden curriculum in Iran higher education system. To gather the required data, the maximum variation strategy has been used for sampling and in-depth interview has been employed for delving into the issue. Based on the findings, academic exploitation can be considered as the core phenomenon and hub of hidden curriculum in Iran further education. This malignant issue can then be categorized into five aspects namely teaching, research, sexual, financial and moral exploitation. Furthermore, findings indicate that the exploitation originates from structural, cultural and economic factors (causal conditions). This core phenomenon is then encountered by superficial obedience and clandestine protest (strategies) culminating in reproduction of the academic exploitation (consequence). To validate the credibility of findings, three strategies have been used namely member check, peer debriefing and prolonged engagement, while political, economic, social and cultural conditions have been outlined to establish transferability. Dependablity of the research is guaranteed by detailing the data analysis process.این پژوهش با هدف شناسایی مسائل موجود در روابط استادان و دانشجویان در نظام آموزش عالی ایران صورت گرفت. بدین ترتیب تلاش شد تا جنبههای مختلف این مسائل با توجه به بافت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی حاکم بر نهاد دانشگاه در ایران واکاوی و بازنمایی شود. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق نظریه مبنائی (با نگاه سیستمی اشتراوس و کوربین) صورت گرفته است. برای جمعآوری دادهها از اطلاعرسانها، مصاحبههای عمیق و غیررسمی مورد استفاده قرار گرفت و انتخاب اطلاعرسانهای پژوهش به صورت هدفمند و با استفاده از راهبردهای نمونهگیری با حداکثر تنوع و نمونهگیری نظریهای صورت پذیرفت. اطلاعرسانهای پژوهش شامل 45 دانشجوی کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکتری و همچنین 12 استاد دانشگاه بودند. تحلیل دادههای حاصل در سه مرحله کدگذاری باز، محوری، و گزینشی صورت پذیرفت و نظریه نهایی حول مقوله محوری "استثمار آکادمیک" شکل گرفت. نظریه تولید شده در چند مرحله از طریق راهبردهای بازبینی اعضاء، تحلیل موارد منفی و چندسویهسازی منابع از حیث باورپذیری مورد تعدیل قرار گرفت. همچنین به منظور تامین معیار اعتمادپذیری، فرایند تحلیل داده ها تا شکل گیری نظریه تا حد ممکن توصیف شد. برای تحقق معیار انتقال پذیری نیز بافت پژوهش از حیث شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به تصویر کشیده شد. بر اساس یافتهها، استثمار آکادمیک در نظام آموزش عالی ایران دارای ابعاد مالی، روانی، جنسی، پژوهشی، و آموزشی میباشد. این پدیده به دلیل شرایط ساختاری، فرهنگی، اقتصادی، و آکادمیک ظهور یافته و منجر به واکنشهایی چون انقیاد ظاهری، اعتراض پنهان، و البته پذیرش و همدستی شده است. این واکنشها تحت تاثیر باور رایج (شرایط مداخلهگر) و جایگاه استثمارگر ـ استثمار شونده (شرایط زمینهای) بروز پیدا کرده و منجر به بازتولید استثمار، تقلب پروری، و افول نهاد علم در جامعه شدهاند.انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224181520171122The Design of Distance Education Management model for higher education system of Iranطراحی مدل مدیریت آموزش از دور، برای نظام آموزش عالی ایران356053539FAحبیب الله نجفی هزارجریبیریاست دانشگاه پیام نور واحد کردکویشیرزاد کوپائیمدرس دانشگاه فرهنگیانJournal Article20170213The purpose of this study is to investigate the design of distance education management model for higher education system in Iran (Payam Noor). The research method is a combinational (quantitative, qualitative) framework. The statistical population is 3892 people, including managers, professors and Ph.D. students of distance education planning. In the qualitative stage, the purposeful sampling method and in the quantitative phase, appropriate stratified sampling method and to collect information, the field method (interview, Delphi, researcher-made questionnaire) was used. The obtained data were analyzed using descriptive statistics techniques (frequency, percentage, mean, standard deviation) and inferential techniques (exploratory and confirmatory factor analysis and independent T-groups) by using SPSS and Lisrel software. The findings showed that the main components of distance education management are environmental factors, customer orientation, technology, leadership and insight. The results also showed that there is a difference between the views of the institutional and operational levels on the ranking of distance education management factors and the environmental factor has a significant role in the management of distance education and the managers of Payam Noor university should pay more attention to environmental factors, customer orientation, technology, leadership and insight to achieve the effectiveness and efficiency of management in the management of Payam Noor University. In addition, the obtained result using factor analysis indicates that fitness indices are appropriate, (CMIN/DF= 2/23), (RMSEA= 0/066), (ACFI= 0/98), (IGFI= 0/981), (CFI= 0/97) and (NFI= 0/993).<strong>:</strong> هدف این پژوهش، بررسی طراحی مدل مدیریت آموزش از دور برای نظام آموزش عالی ایران (دانشگاه پیام نور) است. روش تحقیق ترکیبی (کمی، کیفی) است. جامعه آماری 4250 نفر که شامل مدیران، استادان و دانشجویان دکتری برنامهریزی آموزش از دور می باشد. در مرحله کیفی از روش نمونهگیری هدفمند و در فاز کمی از روش نمونهگیری طبقهای متناسب و برای گردآوری اطلاعات از روش میدانی (مصاحبه، دلفی،پرسشنامه محقق ساخته) استفاده شده است.پاسخهای جمع آوری شده با استفاده از فنون آمار توصیفی(از فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و تی گروه های مستقل)با استفاده نرم افزار SPSS و Lisrelمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها نشان داد که مولفههای اصلی مدیریت آموزش از دور شامل، عامل محیطی، مشتری مداری، فناوری، رهبری و بصیرت است . همچنین نتایج نشان داد که بین نظرات سطوح نهادی و عملیاتی در رتبهبندی عاملهای مدیریت آموزش از دور، تفاوت وجود دارد و عامل محیطی نقش بسزایی در مدیریت آموزش از دور دارد و مدیران دانشگاه پیامنور باید،به ترتیب به عوامل محیطی، مشتریمداری،امکانات فنآورانه وبصیرت رهبری توجه بیشتری نمایند؛تا اثر بخشی و کارایی در مدیریت دانشگاه پیام نور محقق گردد.همچنین، نتیجه به دست آمده، با استفاده از تحلیل عاملی نشاندهنده مناسب بودن شاخصهای برازندگی(23/2CMIN/DF=)، (066/0RMSEA=)، (98/0ACFI=) و (981/0IGFI=) (97/0CFI=)،) و (993/0NFI=) میباشد.انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224181520170922Teaching and Epistemology: Analysis of Faculty Members’ Ontological and Epistemological World Views in Teaching Processتحلیل رویکردهای هستی شناسانه و معرفت شناسانه اساتید دانشگاه در فرایند تدریس619053541FAسهیلا هاشمیدانشگاه مازندران-عضو هیات علمیمهدی خبازی کناریعضو هیئت علمی دانشگاه مازندرانسیده فاطمه کاظمیدانشجوی دکتری دانشگاه مازندرانJournal Article20160406This research is conducted with the goal of investigating ontological world view and epistemological beliefs of university’s professors. To this aim, 32 faculty members of university of Mazandaran are selected through purposeful random sampling. The research method is qualitative and the data is collected by Schraw and Olfson four-quadrant scale and semi-structured interviews. The collected data are analyzed by thematic coding. The results of this study indicate that most professors adopt relativistic ontological and epistemological world views. Most of the participants pointed to some organizational, cultural and human factors in transforming and realizing their relativistic beliefs to educational practices. The participants report that their personality characteristics and educational experiences during academic life have significantly developed and changed their worldviews. It is concluded that acquiring more sophisticated ontological and epistemological worldviews involves serious revision in educational planning.این پژوهش با هدف تحلیل رویکرد هستی شناسانه و معرفت شناسانه اساتید دانشگاه در فرایند تدریس انجام شده است.با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی هدفمند 32 عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران انتخاب گردیدند. داده ها با استفاده از مقیاس چهار ربعی شراو و اولافسون و مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری شد و با بکارگیری کدگذاری موضوعی تحلیل شدند؛ بنابراین روش پژوهش کیفی بوده است. نتایج پژوهش حاکی از آن بود، بیش تر اساتید جایگاه نسبی گرایی هستی شناسانه و معرفت شناسانه را اتخاذ کردند. بیش تر اساتید در تطبیق رویکردهستی شناسانه و معرفت شناسانه نسبی گرای خود با روش های آموزشی شان در کلاس درس، با موانع سازمانی، فرهنگی و انسانی روبرو بودند که مانع از برگردان کامل رویکردنسبی گرای آنها در آموزش کلاس درس دانشگاهی بوده است. همچنین اساتید اظهار داشتند ویژگی های شخصیتی، تجربیات دوران تحصیل و همچنین تجربیات دوران تدریس در مسیر تکوین و همچنین تغییر رویکردآنها سهم اساسی داشته است. به نظر می رسد در دستیابی به باورهای پیچیده تر و رویکرد هستی شناسانه و معرفت شناسانه نسبی گرا آموزش عالی باید در برنامه ریزی های آموزشی و امکانات خود بازبینی جدی داشته باشد.انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224181520171023A Review over the New Concept of College Student’s Curriculum:
Introducing and Expanding the Relevant Conceptsتاملی پیرامون مفهوم برنامه درسی دانشجو (معرفی و بسط مفاهیم مرتبط)9111253544FAمحمد جوادی پوردانشیار دانشگاه تهران0000-0002-2605-5312رضوان حکیم زادهدانشگاه تهران0000-0002-3182-9319فاطمه ابدی-دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تهران0000-0001-9023-9645Journal Article20160509The Main purpose of this study is to introduce college student’s curriculum as a new kind of curriculum. This study is fundamental type and it has been conducted through Inductive argument. This study seeks to describe student’s curriculum through observations, reflections, and library and documentary researches. Therefore, this study investigates the following research questions: 1-What are the main components of this curriculum on which a graduate thesis has been conducted at Tehran University? 2- Which concepts can be considered in this curriculum? Which in this part, some concepts such as meta-cognition, motivation, academic engagement and student-centeredness has been discussed.3- What is the basic theory in this curriculum? The relevant theories discussed are: constructivist, Existentialism, Weiner theory in attribution, and the theory of the goals of progress. And 4- what are the appropriate or recommended methodologies in this curriculum? In this section, the phenomenological method has been discussed.هدف از نوشتار حاضر معرفی برنامه درسی دانشجو است. این مطالعه از نوع بنیادین بوده و از روش استدلال استقرایی استفاده شده است. این نوشتار شرحی است از روند طرح این برنامه درسی که مجموعه ای است از مشاهدات و تاملات در طول چندین سال، جستجوهای کتابخانه ای و اسنادی؛ سوالاتی که مطرح شده اند و پاسخ هایی که تا این مرحله از بررسی و تبیین این برنامه درسی بدست آمده اند. این سوالات عبارتند از: مولفه های اساسی این برنامه درسی چه میباشند؟ که جهت پاسخگویی به آن پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران انجام شد. این برنامه درسی شامل چه مفاهیمی است؟که در این بخش مفاهیم فراشناخت، انگیزش، درگیریتحصیلی و دانشجو_محوری مورد بحث قرارگرفتهاند؛ بر چه مبانی نظری استوار است؟که به بررسی چهار نظریه ساختنگرایی، الگزیستانسیالیسم، نظریه اسنادی و نظریه اهداف پیشرفت پرداخته شدهاست. متدولوژی مناسب یا متدهای پیشنهادی در این برنامهدرسی چه می توانند باشند؟ که در این بخش نیز روش پژوهش پدیدارشناختی مورد بحث قرار گرفتهاست.انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224181520171022Effective Teaching in Higher Education Based on Professional Experiences of Professors and Its Relationship with Self-Reported Teachingتدریس اثربخش در آموزش عالی بر اساس تجارب حرفهای استادان و ارتباط آن با تدریس خود-گزارشی11313453545FAسیروس اسدیانعضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانموسی پیری. دانشیار مطالعات برنامه درسی،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجانرحمت سعادت فرکارشناس ارشد مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20170206The aim of the present research is to investigate effective teaching based on professional experience of professors and its relationship with their self-reported teaching in Azerbaijan Shahid Madani University in 2015-2016 educational year. The method of this study is descriptive-correlation and the population includes all of professors in this university. From this population 114 individuals are selected by relationship-category sampling and based on of Morgan's Table (144 persons) as the sample. The data are collected through certain questionnaire of effective teaching and questionnaire of self-reported teaching which are provided based on Likert scales. The content reliability of the questionnaires is confirmed by professors and the validity, calculated based on Cronbach's (alpha), equals to .76 for influential teaching and .85 for self-reported teaching. The analysis of data is conducted in two phases of descriptive and deductive statistics (Pearson coefficient, one way Variance analysis). The findings indicate that there is a relationship between effective teaching and self-reported teaching in the viewpoints of Azerbaijan Shahid Madani University's professors. Professors pay attention to the professional component more than the components of the communication and technical. There is difference between the amounts of professors' attention to every influential teaching component regarding their fields. In addition, three components of professional, technical and communication, in order from highest to lowest, has attracted the attention of professors.پژوهش حاضر باهدف بررسی تدریس اثربخش بر اساس تجارب حرفهای استادان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و ارتباط آن با تدریس خود-گزارشیآنان در سال تحصیلی95-1394 انجامگرفتهاست.روش تحقیق، توصیفیاز نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه استادان دانشگاه شهید مدنی آذربایجآنکه با استفاده از نمونهگیری طبقهای نسبتیو بر اساس جدول مورگان،144 نفر بهعنوان نمونه آماری جهت مطالعهانتخاب و پرسشنامههای پژوهش بین آنها توزیع گردید.ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته تدریس اثربخش و پرسشنامه تدریس خود-گزارشی که بر اساس مقیاس پنجدرجهای لیکرت تدوینشده بود. پایایی این ابزارهابر اساسمحاسبه ضریب آلفای کرون باخ، برای پرسشنامه تدریس اثربخش 76% و پرسشنامه تدریس خود-گزارشی 85%به دست آمد. دادههای تحقیق پس از جمعآوری در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یکراهه، تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر) تحلیل شد. نتایج بهدستآمده گویای آن است کهاستادان این دانشگاه به ترتیبدر تدریس خود بیشتر به مؤلفههای حرفهای، فنی و ارتباطی در تدریس توجه میکنند و از طرف دیگر بین تدریس اثربخش و تدریس خود-گزارشی از دیدگاه آنان رابطه وجود دارد. همچنین بین میزان توجه استادان به هر یک از مؤلفههای تدریس اثربخش به تفکیک رشتههای دانشگاه تفاوت وجود دارد. همچنین سه مؤلفه حرفهای، فنی و ارتباطی به ترتیب از بیشترین به کمترین، میزان توجه استادان را به خود جلب کرده است.انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224181520171121The Elements of Occupation in the Curriculumبررسی مؤلفههای مبتنی برشغل وشاغل در برنامة درسی13517853548FAغلامرضا یادگارزاردهاستادیار مرکز مطالعات سازمان سنجش تهرانJournal Article20160612This study aims to examine the conditions for the formation of occupations and professional activities within the curriculum. This study is conducted within a qualitative framework through focus group and according to O'Net conceptual model. The participants of this study include 8 individuals who are selected through purposeful sampling. The results are analyzed through the content analysis method. The findings show that in the area of curriculum there are many capacities for the formation of various occupations. Comparison of the current status of curriculum in Iran with the content model of the occupation information network with four main indicators including worker characteristics (ability, job interests, work values and work styles), worker requirements (including basic skills, mutual skills, knowledge and education), experience requirements (including experience and training, skills entry requirements, licensing), occupational specific information (including title, description, alternate titles, tasks, tools and technology), workforce characteristics (Including labor market information and occupational outlook), occupational requirements (including work activities organizational context and the work context) show that in most cases it does not meet the O'Net conceptual model indices. In other words, the curriculum in Iran is significantly far away from the realities of specialized professions.هدف مقالة حاضر بررسی شرایط و زمینههای شکلگیری مشاغل و انجام فعالیتهای حرفهای در حوزة برنامة درسی است. روش پژوهش کیفی از نوع گروه کانونی و چارچوب شکل دهندة آن مدل مفهومی O’Net است. مشارکت کنندگان در پژوهش به صورت هدفمند و به تعداد 8 نفر انتخاب شدند. تحلیل نتایج با استفاده از روش تحلیل محتوای موضوعی انجام شده است. یافتهها به صورت کلی نشان داد در حوزة برنامة درسی ظرفیتهای لازم برای شکلگیری مشاغل متعدد وجود دارد. مقایسة وضع موجود این حوزه در کشورمان با مدل محتوایی شبکة اطلاعات مشاغل با شاخصهای چهارگانه اصلی شامل <strong>مشخصات افراد شاغل</strong> (توانایی، علائق شغلی، ارزشها و روشهای کاری)، <strong>شرایط لازم برای شاغل</strong> (شامل مهارتهای پایه، مهارتهای عمل متقابل، دانش و آموزش)، <strong>تجارب لازم برای شاغل</strong> (شامل تجربه و کارآموزی، مهارتهای لازم برای ورود به شغل، مهارتهای عمل متقابل و گواهینامهها)، <strong>اطلاعات خاص شغل </strong>(شامل عنوان شغل، توصیف شغل، عناوین جایگزین، وظایف و ابزار و فناوری)، <strong>ویژگیهای نیروی کار</strong> (شامل اطلاعات بازار کار و دورنمای شغلی)، <strong>شرایط شغل</strong> (شامل فعالیتهای کلی، فعالیتهای میانی و فعالیتهای خرد و جزئی، محیط سازمانی و محیط کار) نشان میدهد در اکثر موارد با شاخصهای مدل مفهومی O’Net مطابقت ندارد به عبارت دیگر حوزة برنامه درسی در ایران با تبدیل شدن به مشاغل تخصصی فاصله قابل توجهی دارد. بر این اساس حرفهای شدن فعالیتهای شغلی و شکلگیری طبقات مشاغل تخصصی از ضرورتهای کم کردن این فاصله است.انجمن مطالعات برنامه درسیدوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی2538-224181520171121The Learning Process in the Flipped Classroom: A Representation of Experienced Curriculum in Higher Educationفرآیند یادگیری در کلاس معکوس: بازنمایی از برنامه درسی تجربه شده در آموزش عالی17921453553FAحسن کاویانیدانشجوی دکتری رشته برنامه درسی دانشگاه اصفهانمحمد جواد لیاقت داردانشگاه اصفهانبی بی عشرت زمانیاستاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی-دانشگاه اصفهانیاسمین عابدینیدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی-دانشگاه اصفهانJournal Article20160923The purpose of the present study was to examine the learning process in the Flipped Classroom which was done according to the qualitative method And using the research method of grounded theory of type Systematic.The analysis unit consisted of 17 undergraduate students in the field of science education in the academic year 1396-1395 in an academic classroom Which is in 12 sessions Were trained. The main instrument of the research was a semi-structured interview that collected data is analyzed through the encoding method of Strauss and Corbin and Creswell and Miller criteria are used for the purpose of validating the finding. Findings showed the main focus of the student learning process In the Flipped Classroom class is active learning That this learning is influenced by factors such as: causal conditions(outer and inner motives), strategies learning process(collaborative, exploratory, independent and deep),context(time management, teaching materials and lesson plans) and confounding conditions (individual factors, educational, and cultural organization) Which ultimately leads to improving the Outcomes (individual and educational) student's.هدف پژوهش حاضر بررسی فرآیند یادگیری در کلاس معکوس بود که بر اساس روش کیفی و با استفاده از روش پژوهش نظریة داده بنیاد از نوع سیستماتیک انجام شد. واحد تحلیل شامل 17 نفر از دانشجویان کارشناسی رشته علوم تربیتی در سال تحصیلی 1396-1395 در یک کلاس درس دانشگاهی بود که طی 12 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. ابزار اصلی پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده که دادههای گردآوری شده از طریق روش کدگذاری اشترواس و کوربین تحلیل و برای اعتباریابی یافتهها از معیارهای کرسول و میلر استفاده شد. یافتهها نشان داد محور اصلی فرآیند یادگیری دانشجویان در کلاس معکوس یادگیری فعال میباشد که این یادگیری تحت تاثیری عواملی از جمله شرایط علّی)انگیزههای بیرونی و درونی(؛ راهبردهای فرآیند یادگیری(مشارکتی، اکتشافی، مستقل و عمیق)؛ زمینه)مدیریت زمان، مواد آموزشی و طرح درس( و شرایط مداخلهگر)عوامل فردی، آموزشی، سازمانی و فرهنگی) قرار دارد که در نهایت منجر به بهبود پیامدهای (فردی و تحصیلی) دانشجویان میشود