چارچوب مفهومی بین‌المللی کردن برنامه درسی دانشگاه الزهرا (س) مورد: رشته فرهنگ و ادب ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری برنامه ریزی درسی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س)

2 عضو هیات علمی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا(س)

3 عضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر چگونگی تحقق برنامه درسی بین المللی برای یک رشته علمی (مورد رشته فرهنگ و ادب ایران) در دانشگاه الزهرا (س) می باشد. برای پاسخگویی به پرسش پژوهش، از رویکرد پژوهشی کیفی و روش مصاحبه استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل اساتید و متخصصانی است که در حوزه زبان و ادبیات فارسی و نیز برنامه ریزی درسی فعالیت علمی و یا اجرایی دارند. روش نمونه‌گیری، هدفمند از نوع "نمونه‌گیری گلوله برفی" می‌باشد. از بین متخصصان و اساتید 22نفرآن‌ها با توجه معیارهای ذکر شده برای مشارکت و ارائه اطلاعات انتخاب شدند. جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از ابزار مصاحبه انجام گرفته است . از میان انواع مصاحبه، از روش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شده است. برای تحلیل ، از روش «تحلیل محتوای مضمونی »، استفاده شده است. براساس مجموع نظرات حاصل از پاسخ پرسش ها و نیز مبانی نظری رشته، چارچوب مفهومی برنامه درسی بین المللی در دانشگاه الزهرا با تمرکز ویژه بر رشته فرهنگ و ادب ایران مطرح شد. عوامل و مولفه های بدست آمده از مصاحبه ها قرابت و نزدیکی با عناصر مطرح شده از سوی شوآب دارد که در نهایت چارچوب مفهومی در قالب چهار کامان پلیس شوآب(شرایط ، استاد، دانشجو و محتوا) توضیح داده شد.

کلیدواژه‌ها


Asghari, Firouzeh (2016) An introduction to the policy of internationalization of higher education in Iran, Tehran: Research Center for Cultural and Social Studies. {in persian}
Behjati Ardakani, Fatemeh, Yarmohamedian, Mohammad Hossein, Foroghi Abri, Ahmad Ali. Fathi Vajargah, Korosh (2013) Comparative study of the internationalization of higher education curricula in several countries, research in curriculum, 9th year, 2nd term, number 6. pp. 80-92. . {in persian}
Hosseini Moghadam, Mohammad (2012) Internationalization of higher education and the future of universities in Iran in 1404 horizon, PhD thesis, Imam Khomeini International University (RA). . {in persian}
Khorsandi Taskoh, Ali. Firouzjaian, Talaat al-Sharia (2017) The conditions of internationalization of universities with a focus on intercultural curriculum, two quarterly journals of higher education curriculum studies, ninth year, number 18, pp. 7-44 {in persian}
Zamani Manesh, Hamed. Extract, Ali. Ahmadi, Gholam Ali (2017) Designing the Conceptual Framework of International Islamic University: A Qualitative Study, Management in Islamic University, 7th Year, Number 1, pp. 107-128 {in persian}
Salar Amoli, Hossein (2014) Challenges and opportunities facing the internationalization of higher education in the post-Jamah era. Seminar on international university in Iran and upcoming policy in the cultural and social dimensions of internationalization, Ministry of Science's cultural and social studies workshop. pp. 259-275 {in persian}
Mansouri Greger, Rahimeh. Salehi, Akbar, Abbasi, Efat (2015) Curriculum characteristics in the era of globalization and curriculum internationalization, research in curriculum, 13th year, second period, number 23 (50 series), pp. 1-13 {in persian}
Nikbein, Mohammad. Zakersalehi, Gholamreza, Mahouzi, Reza (2016) The model of internationalization of higher education from the perspective of cultural policy, science and technology policy, ninth year, number 3, pp. 45-96 {in persian}
Abdul-Mumin ,Khadizah H. (2016) The process of internationalization of the nursing and midwifery curriculum: A qualitative study. Nurse Education Today 46.139–145
Beelen J. (2016) Global at Home. In: Jones E., Coelen R., Beelen J., Wit H.. (eds) Global and Local Internationalization. Transgressions: Cultural Studies and Education. SensePublishers, Rotterdam.
Cheng, M., Adekola, O. A., Shah, M. and Valyrakis, M. (2018) Exploring Chinese students’ experience of curriculum internationalisation: a comparative study of Scotland and Australia. Studies in Higher Education, 43(4), pp. 754-768
Choudaha,R (2017) Three waves of international student mobility (1999–2020), Studies in Higher Education, 42:5, 825-832.
Schwab, J. J. (1983). The Practical: Something for curriculum professors to do. Curriculum Inquiry, 13(3), 239–265.
Leask, B. (2013). "Internationalising the curriculum in the disciplines – imagining new possibilities". Journal of Studies in International Education, vol 17, No. 2, pp. 103-118.
Leask, Betty & Bridge, Christopher (2013) Comparing internationalisation of the curriculum in action across disciplines: theoretical and practical perspectives, Compare: A Journal of Comparative and International Education, 43:1, 79-101.
Leask,B(2016) Internationalizing Curriculum and Learning for All Students. In: Jones E., Coelen R., Beelen J., Wit H.. (eds) Global and Local Internationalization. Transgressions: Cultural Studies and Education. SensePublishers, Rotterdam.
Larsen Marianne A (2016): Globalisation and internationalization of teacher education: a comparative case study of Canada and Greater China, Teaching Education
Khalid ,J. Ali, A. Islam,MD S. Khaleel,M.  Sho,Q(2017)Internationalization as Investment for Higher Education Institutions: Introducing a Framework to Enhance Investment in Internalization Practices. Review of Social Sciences Vol. 02, No. 02: February
Hudzik, J., K., & McCarthy, J., S. (2012). Leading comprehensive internationalization: Strategy and tactics for action (Comprehensive Report). Retrieved from NAFSA: Association of International Educators
Garone, Anja, de Craen, Piet Van(2016), The Role of Language Skills and Internationalization in Nursing Degree Programmes: A Literature Review, Nurse Education Today.
Braun, V., & Clarke, V(2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101