بازنمایی و تبیین گسست ایدئولوژی‌های برنامه درسی قصد شده و اجرا شده در دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان

چکیده

هدف پژوهش حاضر بازنمایی و تبیین گسست ایدئولوژی‌های برنامه درسی قصد شده و اجرا شده در دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه اساتید و دانشجو معلمان است. این تحقیق از لحاظ ماهیت کمی، از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل همه اساتید و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان خوزستان در سال 1400-1401 بود، که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 73 نفر اساتید و 245 نفر دانشجو معلمان تعیین، و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد ایدئولوژی‌های برنامه درسی اسکایرو (2008) بود. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه با استفاده از نظر جمعی از متخصصان و رشته علوم تربیتی به دست آمده و اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ  87/0محاسبه شد. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون توصیفی استفاده شده است. یافته‌ها نشان داد که بین ایدئولوژی قصد شده و اجرا شده اساتید تفاوت وجود دارد، بدین صورت که از دیدگاه اساتید ایدئولوژی قصد شده غالب برنامه درسی ایدئولوژی یادگیرنده محور است، در صورتی که از دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ایدئولوژی اجرا شده برنامه درسی غالب اساتید دانشگاه فرهنگیان ایدئولوژی دانش پژوهان علمی است. در نتیجه از آنجایی که ایدئولوژی برنامه درسی اجرا شده نسبت به ایدئولوژی برنامه درسی قصد شده از جنس کاربردی در کلاس درس برخوردار است. بنابراین ضروریست که اساتید دانشگاه فرهنگیان آسیب شناسی لازم را برای شناخت و آگاهی از شرایط مداخله‌گر در فعالیت‌های آموزشی برای همخوانی ایدئولوژی قصد شده برنامه درسی خود با ایدئولوژی اجرا برنامه درسی شده به عمل آورند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


-      Ahmadi, G. A., (1997). The application of the problem solving process in the design and development of science curricula (with an emphasis on middle school sciences), PhD thesis, School of Educational Sciences, Tehran Teacher Training University. [In Persian]
-      Akbaryborng . M,.(2013).Investigating the role of professors' curriculum orientations on students' sense of presence in the virtual environment: a mixed study. Journal of Curriculum Research’s. 3(1), 1-16. [In Persian]
-      Akbaryborng M, Jafarisuany H, Ahanchian M R, Kareshki H.(2012). Curriculum Orientations among Faculty: The Role of Gender, Academic Level and Learning Approach (Face-To-Face and Virtual) in Mashhad University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education; 12 (3) :210-219. [In Persian]
-      Cotti, R., & Schiro, M. (2004). Connecting teacher beliefs to the use of children’s literature in the teaching of mathematics. Journal of Mathematics Teacher Education, 7(4), 329-356.
-      Cheung, D. & Honng, P.H. (2000). Science teachers’ beliefs about curriculum design. Research in Science Education, 30(4), 357-375.
-      Ghourchian , N .G. (2000) . The first international terminology of curriculum as a referential dictionary . Tehran: Farashenakhti Andisheh Publications.
-      Gatewood, E.K. et al. (2002). The effects of perceived entrepreneurial ability on task effort, performance, and expectancy. Entrepreneurship Theory and Practice, 27(2), 187–206.
-      Humlum, M. K., & Thorsager, M. (2021). The Importance of Peer Quality for Completion of Higher Education. Economics of Education Review, 83, 102120.
-      Malekipour, A., Hakimzadeh, R., Dehghani, M. (2018). Competency-based entrepreneurship education curriculum (practice guide in social and behavioral sciences). Tehran University Press: Tehran. [In Persian]
-      Maleki, M., & Farmahini Farahani, M. (2013). A study of curriculum development ideology of educational sciences faculty members in Tehran universities in 2010-2011. Journal of Instruction and Evaluation, 6(22), 59-71. [In Persian]
-      Maleki, M., Farmahini farahani, M., & esmaeili, K. (2013). Prioritization and comparing the ideologies of the six components of the curriculum from the perspectives of faculty members of educational sciences faculties in Tehran. Research in Curriculum Planning, 10(38), 129-144. [In Persian]
-      Malekipour, A., Mirjaleli, S. M. A., & Moghimi Firouzabad, M. (2019). Adaptability and the Pathway of Optimal Framework in Curriculum Elements of Entrepreneurship Education within Higher Education from Schiro's Curriculum Ideologies. Research in Curriculum Planning, 16(62), 20-39. [In Persian]
-      Malekipour, A., Javadi Arjmand, M. J., Bashroyehnejad Karimi, H., & Zibakalam, S. (2018). Reflection on educational policy in political science with an emphasis on analaysis of the curriculum ideologies of students. Research Letter of Political Science, 13(3), 135-156. [In Persian]
-      mazbouhi, S., hajitabar, M., & shafiei, S. (2015). analysis of curriculum Theory with an emphasis on an a criticsm about Eisner's and McNiell's. Qualitative Research in Curriculum, 1(1), 1-20. [In Persian]
-      Mehrmohammadi, M., & Aminkhandaghi, M. (2009). The Comparison of Eisner's With Miller's Curriculum Ideologies: Another View. Research in Clinical Psychology and Counseling, 010(1) 28-45. [In Persian]
-      Ornstein, Allan C: Hunkins,M Francis P (2009). Curriculum: Foundations, Principles, and O Issues. Fifth Eddition. United States: Pearson Education.
-      Pumptow, M., & Brahm, T. (2021). Students’ digital media self-efficacy and its importance for higher education institutions: development and validation of a survey instrument. Technology, Knowledge and Learning, 26(3), 555-575.
-      Qadermarzi, H., Ali Asgari, M, Maroufi, Y, Hosseinikhah, A. (2016). Comparison of the intended, implemented and achieved program of the internship course in order to provide a suitable solution (Study case: Farhangian University of Kurdistan Province). Research in Teaching, 5(3), 131-143. [In Persian]
-      Razavi,A,. Gorji Poshti K. (2015). A Study of correspondence between Intended and Implemented Curricula of pre- primary school. Theory & Practice in Curriculum Journal . 3(5), 65-78. [In Persian]
-      Ryu, S. H. (1998). Curriculum orientations and professional teaching practices reported by Korean secondary school home economics teachers and teacher educators (Doctoral dissertation, The Ohio State University).
-      Sarmiento, C., Duarte, O., Ghisays, A., Barrera, M., & Soto, R. (2014). Representation of an electrical engineering curriculum using an ontology of controlled quality. In Journal of Mechanics Engineering and Automation (Vol. 4, No. 2, p. 130).
-      Schiro, M. (1978). Curriculum for better schools: The great ideological debate. Financial Times/Prentice Hall.
-      Schiro, M. (1992). Educators’ perceptions of changes in their curriculum belief systems over time. Journal of Curriculum and Supervision, 7 (3), 250–286.
-      Schiro, M., & Fabrizio, M. (2007). Real-time diagrammatic Monte Carlo for nonequilibrium quantum transport. Physical Review B, 79(15): 153302.
-      Schiro, M. (2008). Curriculum theory: Conflicting visions and enduring concerns. (Translator: Mohsen Farmahini), Tehran; Aieg.
-      Tang, K. N. (2020). The importance of soft skills acquisition by teachers in higher education institutions. Kasetsart Journal of Social Sciences, 41(1), 22-27.
-      Tanvir, H., & Chounta, I. A. (2021). Exploring the Importance of Factors Contributing to Dropouts in Higher Education over Time. International Educational Data Mining Society.
-      Tsang, A. (2022). Comparing and contrasting intra-and inter-cultural relations and perceptions among mainstream and minority students in multicultural classrooms in higher education. Intercultural Education, 1-15.
-      Zaresefat, S., Malekipour, A., & Mammer Hor, J. (2017). Investigating The Curriculum Ideologies of The Work and Technology Teachers and Compatibility of Their Ideologies With High Level Document (Case Study: Middle School Teachers in Khorasan Razavi Province). Journal of Curriculum Technology, 2(3), 1-14. [In Persian]